Wednesday, October 27, 2010

tidak perlu tajuk

kadang-kadang kita terlupa untuk bangkit dari masa lampau...kita asyik memikirkan masa dahulu. masa yang telah meninggalkan kita. memang pengalaman tersebut merupakan pengajaran yang amat terbaik buat diri kita. namun, kita perlu melihat dihadapan. apakah masa depan kita akan sama dengan masa silam?

sejarah mungkin akan berulang tapi tidak mungkin takdir menentukan segala-galanya. kita mesti berusaha untuk mengubah takdir hidup kita sendiri. Allah tidak akan berlaku kejam terhadap hamba-hambaNya. semuanya itu adalah ujian Allah kepada hambaNya yang disayangai lagi dikasihi.

mengungkap kisah hidup seseorang menyebabkan kita rasa semakin kuat atau semakin lemah? setiap manusia itu dilahirkan dengan cap jari yang berbeza-beza. kalau cap jari dah berbeza, sudah tentu akal, kekuatan, iman juga berbeza tahapnya. jangan kita samakan diri kita dengan orang lain. kerana kita mungkin akan terasa ada kelebihan dalam diri dan mungkin juga merasa kelemahan dalam diri kita.

seeloknya, kita cermin diri kita sendiri, dan perbaiki kelemahan yang ada dari dalam diri kita sendiri. bukan membandingkan dengan orang lain. kekuatan dan kelemahan itu ada dalam diri kita, dan hanya kita yang mampu mencari titik perubahan dalam diri.

tetapi, jangan kita lupa pada orang sekeliling yang memberi harapan untuk diri kita semakin kuat . semakin hari semakin utuh tautan tangan yang bergabung untuk mencari satu kebaikan. dan pada masa itu, kita melihat dan kagum dengan perjuangan sahabat kita dalam mencari redha Ilahi.

sungguh manis dan indah setiap ciptaan dan rangkaian yang Allah telah ciptakan buat umat manusia. dari alam semesta kita melihat dengan mata hati betapa beruntungnya setiap yang ada di muka bumi..Subhanallah...

No comments: