Monday, November 17, 2008

Kakak..cikgu atau ustazah???


Penat rasenyer balik dari program motivasi untuk pelajar sekolah rendah ni..tapi gagahkan diri nak tulis gak kat blog ni…walaupun tak seberapa tapi mungkin sebagai perkongsian bersama.

Menjejakkan kaki kat Sekolah Kebangsaan Sungai Batu, Pulau pinang.
Rupanyer budak-budak ni baru first time buat kem...hmm..KHEMAH IBADAH. Aku dan sahabat-sahabat yang lain diberi tugasan sebagai fasilitator.

Susah bebeno rasenyer nak melayan budak-budak sekolah rendah ni...nakal betul tapi tak pe la sampai tengah hari jer..huhu (macam terpaksa jer..ish niat kena betul..)

Aku bersama dengan seorang junior aku, Wan as a fasilitator for group 3..group aku ok cume ade dua murid yang sangat ’baik’ ( faham-faham sendiri la...) sepanjang program ni..dua orang budak ni tak pernah duduk diam..mulut pun boleh tahan..kalah mak aku.
Ade je perkara yang mereka ni nak sembangkan...ooo lupe nak bagitau, depa ni kamcing. Kadang-kadang aku layan jer tapi kalu dah lebih...em..tibalah masa aku jadi harimau..(murid-murid tu yg bagitau aku macam harimau yang comel bile marah..kwa3)

Banyak juga la slot yang kami aturkan untuk mereka ni...tapi yang aku paling suka ngan sorang budak ni..Fadhil name dia..walaupun dia agak pendiam tapi dia akan bercakap hanya apabila ditanya..bagus dapat anak murid macam ni..tapi yang lagi best bila dia bagitau kat umah dia ada 30 ekor kucing...wah!! mesti seronok dikelilingi haiwan yang comel.

Eh, sebenarnyer aku nak citer hal lain la..

First aku masuk dalam kumpulan semua depa panggil aku kakak. Masuk slot kedua depa panggil aku cikgu..ish3 tetiba dapat title cikgu walaupun kurang layak...depa ingat semua yang masuk universiti ni dapat title cikgu..em..kena betulkan persepsi mereka. Kira ok la panggil cikgu pun..at least merasa gak aku aura2 macam ner seorang cikgu...tak pun tetibe tukar profession jd cikgu..insyaAllah.

Haaa..part ni aku suke...mase time rehat..aku pun berjalan la keseorangan...tetibe lalu dua orang murid..”Assalamualaikum ustazah”..aku pun toleh kebelakang nak tengok sape la ustazah tu...ahaks..rupanya aku la ustazah!! Macam-macam title aku dapat..ish3, tak layak lagi digelar ustazah adik-adikku. Alamak! Terlupa plak pasal member aku Wan. Dia pun digelar ustaz..kwa3...harap-harap dia pun akan jadi ustaz satu hari nanti.

Tak kisahla ape pun title yang kita pegang yang penting kita masih lagi hamba dan khalifah di muka bumi ini..dan title ni takkan berubah sampai bile2 pun..percayalah..lastly, harap-harap niat kita satu iaitu mencari keredhaan Allah s.w.t.

No comments: