Friday, September 6, 2013

Syawal sudah tamat...



Bismillahirrahmanirrahim


Tamat sudah sebulan Syawal yang telah kita raikan bersama dengan orang – orang tersayang.

Bagaimana dengan amal dan kerja buat kita semua? Adakah masih istiqamah membaca al –quran, qiam di malam hari dan sentiasa mengalunkan zikir di bibir?


Sedahkan kita semua menyudahkan sunat berpuasa 6 seperti berpuasa setahun? Subhanallah... sungguh indah aturan Allah dalam menetapkan segala tingkat kehidupan setiap manusia.


Sesungguhnya makhluk Allah di dunia ini sentiasa inginkan kecantikan dan kesempurnaan dalam setiap sudut mata memandang. Namun, tidakkah kesempurnaan itu sentiasa membawa kelalaian kepada manusia? 
Beruntunglah manusia yang tidak lalai dengan kesempurnaan yang diperolehi di dunia ini.


Ya Allah, kembalikanlah aku seperti semasa aku kecil dahulu...pernah kita meminta kepada Allah. Dapat bermain tanpa memikirkan belanja dapur yang tidak mencukupi, dapat tidur nyenyak tanpa memikirkan hati orang sekeliling terluka, dapat menghiburkan hati tanpa memikirkan ibu bapa yang lelah bekerja. Sekarang kita sudah dewasa. Kitalah yang memikirkan belanja dapur yang tidak mencukupi, kitalah yang memikirkan hati siapa yang terluka dengan perbuatan dan percakapan kita, dan kita jugalah yang sayu memikirkan ibu bapa yang telah penat membesarkan kita.


Kitalah insan itu. Jangan lari dengan aturan hidup yang Allah telah janjikan, di dalam rahim, ke dunia, ke alam kubur, akhirat , syurga atau neraka.


Mohonlah hidayah dari Allah dan sentiasa kukuh dengan keimanan yang telah dicampakkan ke dalam hati kita. Jangan sesekali lelah dengan perjuangan hidup bergelar seorang HAMBA. Allah itu ada, dan Dia tempat kita kita meminta.



Ya Allah, berikanlah aku hidayahMu, petunjuk menjadi hambaMu yang soleh, suami/isteri yang soleh, keluarga yang soleh dan barakah, anak –anak yang terdidik dengan ilmu al – Quran dan as –Sunnah yang dipakai nabi Muhammad SAW. Amin ya rabbal alamin.

No comments: