Saturday, November 15, 2008

Hilangkan fobia ….


Teringat kisah kecik-kecik dulu..bila time maghrib jer..pakat nak mandi sama-sama ngan adik..hehe. Bukan aper..takut. Tak tau la apa yang aku fikirkan tapi yang pasti aku memang takut...sebenarnya (sambil berfikir) aku selalu fikir pasal cerita-cerita hantu yang selalu aku tengok atau dengar dari family.ape lagi..bayangan selalu menghantui diri..kiranya aku macam menjiwai watak tersebut la..kwa3..
Kalau aku kat rumah semestinya mak yang akan jadi mangsa..kesian dia tengah sedap-sedap layan nak tidur aku kejutkan..maaf ye mak..
Tapi masalahnya sekarang ni..hal ni berlanjutan sampai aku dah besar panjang pun..tambah-tambah aku dah boleh imagine dengan real n khusyuk..huhu..walaupun aku dah tak duduk dengan family tapi Alhamdulillah aku dah boleh kawal rasa takut ni...ye ker??? Tak kot sebab kawan-kawan aku yang jadi mangsa kena temankan aku terutamanya ke bilik air...cian gak kat depa..tapi lagi kesian kat aku ni. So, kesimpulannya aku bukan manja tapi aku takut la.
Bila agaknya perangai ni nak hilang. Ni merupakan satu tingkah laku yang dipelajari melalui pengaruh persekitaran (nurture-dalam kaunseling perkembangan). Mungkin aku perlu menjalani terapi sistem keluarga yang dalam psikologi kaunseling. Ape? Ingat orang yang normal tak boleh pergi kaunseling ke? Setiap orang yang menghadapi sesuatu perkara yang mengelirukan dirinya boleh menjalani atau mendapatkan kaunseling supaya dia boleh terokai diri dan membuat keputusan yang lebih baik atau mencari strategi-strategi yang lebih baik dalam penerokaan tentang dirinya.
Perkara yang paling penting aku perlu tahu ialah aku perlu percaya bahawa Allah itu yang menentukan segala-galanya. Sepatutnya aku takut pada Allah tapi lain pulak jadinya. Aku nak berubah tapi takkan aku nak guna teknik menghilangkan fobia kot (terapi tingkah laku...iaitu teknik ’SYSTEMATIC DESENSITIZATION’) Teknik ni memerlukan aku menghilangkan fobia secara berperingkat. Pertama, aku perlu fikirkan perkara yang aku takut. Seterusnya aku akan berhadapan dengan perkara yang aku takut dari jarak yang jauh sehingga semakin lama semakin hampir. Dan langkah seterusnya akan berakhir apabila aku boleh berhadapan dengan perkara yang ditakuti dan mungkin boleh memegangnya..ish lagi la aku takut. Tapi tak mustahil kerana dulu aku takut nak pegang ular tapi sekarang tak lagi..yang penting kita yakin dan fikir yang kita mampu lakukannya.
Lastly, pada sesiapa rasa dirinya berada dalam ketakutan ketahuilah bahawa Allah sentiasa ada bersama dengan kita tapi ingat!! Sabda nabi SAW apabila engkau ingin mengetahui kedudukanmu di sisi Allah, perhatikanlah bagaimana kedudukan Allah di hatimu. Sungguh, Allah menempatkan kedudukan seorang hamba disampingNya apabila si hamba meletakkan Allah didalam dirinya....

1 comment:

Unknown said...

erm...mmg ksian jugak sapa yang teman ke bilik air setiap malam tu hehehe...:D gurau je naa..
betul2..anda bukan takut, tapi sebanrnya anda seorang yang berani berkata-kata.. berani katakan yang benar..berani untuk tahu kebenaran..chayuk2.. semoga ceria2 selalu.. :D