Tuesday, April 14, 2009

pendakian...bace la korang..huhu

Pagi ni aku rasa sihat sangat setelah hari sebelumnya yak ni sabtu yang lepas aku bergelut dengan kesakitan yang amat sangat. Memandangkan aku dah sihat, aku pun mengambil keputusan mengikut kak fatin p panjat bukit. Bukit mane? Ntah la..tp aku bace tulis kat situ botanical garden.huhu…kami pergi seramai 7 orang. Abg wan, abg nije, kak mariani, kak nasibah, kak fatin, aku dan yang paling muda sekali namanya dirahsiakan atas sebab-sebab yang tak dapat dielakkan..hehe….sampai je pagi tu kami sarapan dulu..walaupun ade sedikit kekalutan. Aku ikut je apa yang patut coz aku tak pernah p lagi.first time la katakan…mula-mula nak hiking,, abg wan dah awal2 streching..arming up takut-takut kekejangan kat atas sane..tapi yang lain…meneruskan pendakian tanpa warming up terlebih dahulu..

kami memulakan pendakian pada pukul 8.45 pagi. 15 minit lepas tu, kami sampai di satu trek. Kalau tak silap nama trek tu ‘trek babi hutan’ kalu tak silap la..kwa3…kami ikut trek tu dan kami sesat..ish3 abg wan la jadi pemadu arah kami..hehe…so, kami patah balik dan ikut trek yang lain plak. Pendakian kami ni diiringi oeh kamera-kamera baru yang dibeli oleh abg wan dan kak nasibah…mahal tu..apa lagi..macam-macam gambar flora dan fauna yang depa semua tangkap. Tak kurang gak gambar2 makhluk-makhluk berakal yang ade kat situ..hehe..kami semua la..aku rasa baik aku ceritakan kisah abang-abang dan kakak-kakak juga adik2 yang bersemangat dalam pendakian ni…hehe.

First skali, biar aku citer pasal abg wan..jeng..jeng..jeng…mcm aku ckp tadi, abg wan macam pemandu arah kami la…w,pun dia seorang je yg stretching tp dia la yg paling bnyk sekali berhenti dan tercungap2..lebih dari 4 kali rasenyer..huhu..tiap kali kami sampai kat dia..dia akan suruh kami p dlu..abg wan ingt kami tak penat ker? Kami penat gak la…nak rehat gak…di pertengahan jalan, kami terjumpa air mata air…dan abg wan gak yang ajar kami minum air tu..sedap..mcm rase air 100 plus yang kak fatn dan kak cbah sebut2 kat mulut dpa sepanjang perjalanan. Tu la tak prepare sebelum naik..ha..pasal kak mariani plak.kak mariani bawa kek gula eh tak kek gulung yang manis rase mcm gula…huhu..dan gak buah betik…tp abg wan yg pikul sepanjang pendakian kami tu..so, aku rase sebab tu la abg wan asik pancit..kwa3..kak fatin plak semangat je meneruskan pendakian hingga ke penghujungnya..ye ker???huhu..aku lupe plak ape senaman yg dia ajar kat aku…tp senaman tu memg membawa padah..huhu….kak fatin la selalu membantu rakan-rakan yang lain dalam kepancitan dan juga yang cuak semasa melalui cerun-cerun yang berbahaya..banyak gak pemandangan yang kami Nampak..laut, pemandangan pulau pinang, jambatan pulau pinang pun kami nampak.

Em..abg nije plak. Aku tak tau nak citer ape pasal dier..tapi dia meneruskan perjalanan tanpa henti dan kadang2 ambil gambar kami dalam posisi yg tak sepatutnyer…huh!memg tak comel lgsg..kadang2 dia bersuara gak..kadang2 ker? Banayk kali gak la dan kadang2 gak dia take over tempat pemandu arah yang t,tggl jauh ke belakang…hm…adik ni plak(nama dirahsiakan)tapi aku panggil dia lia.dia ni ak habis2 lapar dalam perjalanan. Badan je kecik tapi boleh memuatkan makanan yang bnyk..huhu..lia memg x penat sepanjang pendakian ni..dia dan aku sentiasa dihadapan mengatasi abg2 dan kakak2 yg lain..mungkin kami bnyk mkn makjun kot..(Abg wan kate)..

em..citer pasal kak nasibah plak. Ayat dia..”akak tak nak naik…last2 na naik gak ngan selipar dia yg dah 3 thun menemani kaki dia..hehe. tp ok la..kak cbah menikmati alam dengan mengambil foto flora dan fauna yg ader. Tapi kak cbah la yang selalu kepenatan tpi ok…maintain.bila sampai kat puncak..kami pun terjumpa satu makhluk tuhan ni..monyet atau kat kampung aku panggil kera. apa lagi, abg wan pun tak melepaskan peluang untuk tangkap gambar sahabat2 yg lama tak dikunjungi..eh bukan,haiwan yang lame tak dilihat tu.em, nasib baik la abg wan tak baling aku dengan kasut…huhu..sepuluh minit selepas tu, kami meneruskan perjalanan untuk turun ke bawah. Time ni la kami jumpe air mata air yg sedap tu.. n jumpe gak mat-mat basikal lasak kat dlm hutan tu. Em..kak fatin la paling ramah sekali time ni..hehe..

jalan punya jalan punya jalan,…sampailah kami kat kaw jalan tar..wah bestnyer..tp rupenyer lagi memenatkan ade la..sakit ibu jari kakiku..huhu..dah la kena jalan mengundur..pening aku dibuatnyer..last-last aku ambil keputusan untuk turun sambil berlari…time ni abg wan pun berlari gak..di satu selekoh..kami berhenti dan mkn kek gula juga betik…sume serbu kerana kelaparan yg amat sgt..apesal betik ni melekat??em..dah kena letak gam uhu…ape2 jer la kak mariani..kami mkn kerana dah lapar sgt..kwa3.

Antara kejayaan2 yang kami perolehi:

  1. seorang daripada kami dapat mengurangkan lemak diperutnyer..huhu..nama dirahsiakan..
  2. seorang lagi mengurangkan 3kg lemak(nama dirahsiakan atas sbb2 yg munasabah)
  3. seorang lagi berjaya dengan seliparnya
  4. dan yg pntg..tak perlu dirahsiakan lg...aku mendapat tempat pertama mengalahkan abg wan yg sdikit terlambat dalam lariannya...hehe...thanks abg an belanja air 100 plus..
ape yg pntg kerjasama...semua smpai dengan selamat..alhamdulillah.allahuakbar...

2 comments:

naseebah (asfal awliya') said...

hahahah...seliparku selipar korang jua..ibu jari kaki x sakit..sbb x p[akai kasut..maksudnya..daki bukit jgn pakai kasut sukan xbagus..pakai sandle ja.. huhuhuhu..

penguin kutub said...

brani kak cbah...huhu..beli kat ne selipar tu?huhu..
ok pas ni kita p lagi..hehe