Wednesday, April 8, 2009

Aku yang jahil

soalan ini ditanyakan kepada sahabat2ku ..
Adik saya mengambil wudhuk di rumah untuk solat di surau. dalam perjalanan tiba-tiba seekor anjing datang dan menjilat kakinya. batalkah wudhuk adik saya?

sahabat-sahabat saya pun menjawab:

Lillah
batal..air liur

Asma
rasenyer batallah kak wahidah..sebab jilat..so, basahkan..huhu...tp yg cnfirm ya asma tak pasti..cb tanya ustaz..

farhana
bagi saya batal.sbbnya air liur dia kena kaki. maka kena samak balik. kalu kering sama kering tak pa.

fairuz
batal. kna samak. sbg cnth, kita terkena tahi cicak,batal. kna ambik air sembhyang. inikan pula anjing. wallahualam. kalu salah habaq balik yang betul.

Zaidi
wuduk dia tak batal. tapi kaki dia kna samakla

abg izat
hm,batal.kena samak skali

saiful
wuduk tak batal..cuma kena samak.. najis tak membatalkan wuduk cuma perlu dibersihkan jer...

macam2 jwpn yang aku terima..em...satu soaln berbagai jwpn..huhu..agak2 korang yang belum bg jwpn ni..ape yer jwpnnyer?????

5 comments:

aisya humaira said...

batal..
sbbnya
-air liur anjing tu basah.
-tergolong dlm kategori mughalazah
-tp kalau mukhafafah, ringan..basuh pun dah ckup.
-cth:buang angin-batal kan.tu tmsuk dlm mutawasitah kalau x silap la.
-jd,kalau yg pertengahan pn batal,apatah lg berat..

erm..kalau salah betulkan ye..

budaktunggal said...

of course batal...sebab dah namenye najis kene kat anggota yg berwuduk,whuduk secara automatik terbatal..ni apatah lagi najis mughallazah(air liur anjing lak tu)so kene r samak..lainlah kalo terkene kulit anjing yg kering n dia juga kering..baru x batal n x kene samak...wallahualammissawab....

mohd zaidi said...

Menurut mazhab Syafi’i, perkara-perkara berikut membatalkan wudhu’:
- Apa sahaja yang keluar dari anggota kemaluan.
- Hilangnya daya fikir seperti tidur dan sebagainya (melainkan tidur dalam keadaan duduk)
- Menyentuh anggota kemaluan dgn telapak tangan
- bersentuhan kulit dengan seseorang yang bukan mahramnya.

so,terkena najis tidak membatalkan wuduk tetapi bila hendak solat najis tersebut perlulah disucikan terlebih dahulu jika tidak, solatnya tidak sah(menanggung najis)

harap jawapan ini dapat membantu sebarang kemuskilan....wallahuallam

aisya humaira said...

makasih jwapan tu..dah faham dah konsep yg sebenar..

penguin kutub said...

Adik saya mengambil wudhuk di rumah untuk solat di surau. dalam perjalanan tiba-tiba seekor anjing datang dan menjilat kakinya. batalkah wudhuk adik saya?

sebenarnya soalan ni adalah teka teki yg diberi oleh adik saya..cuma dah modified ckit..kalu baca betul2 bahagian ni...
dalam perjalanan tiba-tiba seekor anjing datang dan menjilat kakinya..
sebenarnya anjing tu jilat kaki dia sendiri..so,tak batalla wuduk 2..n tak kena samak pun..cuma lepas sy baca semula jwpan dr shbt2 semua n ditambh pula ngan sy yg jahil ni..so, ade baiknya sy tanyerkan soalan ini pada yg lebih fakih dlm bub mcm ni..so, soalan ini menjadi soalan yg real lg benar...em..rasenyer tak perlu sy bg jwpn..kerana ada jwpn yg lebih baik dan boleh dijadikan contoh terbaik..wallahualam..