Tuesday, August 11, 2009

ASAK..berasak-asak...

alhamdulillah..dah habis dah program latihan Aktivis Alam Sekitar (ASAK) yang dianjurkan oleh Sahabat Alam Malaysia pada 7-9 Ogos 2009 di Singkir Genting, Yan Kedah.

tak de la berasak-asak walaupun namenyer asak huhu...semua dalam keadaan selesa...

banyak pengalaman baru yang diperolehi dari program ini..kalu nak cerita pasal isu dan kes yang difokuskan tak perlulah kerana laporan kak fatin mesti dah tertulis..cuma kami kesini seramai lebih kurang 20 orang untuk memahami penderitaan masyarakat kampung tentang Kuari Jerai di Gunung jerai.

pengalaman di sini memang seronok. Alhamdulillah, kami duduk di rumah Mak chu Pah yang baik hati dan sangat peramah. walaupun dalam keadaan sakit selepas kemalangan kecil tapi masih lagi tersenyum melayan kami.

di sini, kami dikumpulkan dan bertemu dengan individu daripada pelbagai organisasi. antaranya dari Selatan Thai, Institut Pengajian Tengku Bainun (IPTB), USM (CARE), API.

tertarik aku melihat telatah geng2 Selatan Thai yang sama-sama merealisasikan program ni..walaupun kadang2 bahasa yang kami gunakan tidak difahami oleh mereka, tapi mereka sangat suka belajar dan cepat juga belajar. mereka terdiri dari Habsah yang periang, Khadijah yang pemalu, Darani yang diam-diam ubi, Huda yang yakin orangnya, Sufian yang penuh semangat juang, Cik Lah memg unik orangnya...huhu..Abdullah yang malu-malu gak...ala terlupa nama seorang lagi...tapi dia ni cpat belajar.. maaf lupe nama...

lucu tengok keletah mereka ni. walaupun aku kadang2 tak faham dengan loghat kelantan yang mereka cakapkan tapi kalu depa gelak..aku pun gelak gak..huu..bagi sokongan.

ada gak dari IPTB bakal cikgu-cikgu yang akan mendidik anak-anak kita semua insyaallah...

kat cni kami berjalan melihat keindahan alam kat Batu Hampar, cantik tempatnya. SUBHANALLAH...ciptaan Allah memang Perfect...walaupun agak penat kat cni..tp dengan keindahan alam yang cantik...hilang semua kepenatan.

kat cni...barulah aku tau perangai sebenar abg syamsul..huhu...pandai bt lawak antarabangsa..hehe...

luper plak nak bgtau pasal persembahan yang kami lakukan pada malam tu...ada yang bt ekspresi, dialog, demo, sidang media dan gimik...

komen2....

  1. ekspresi iaitu sajak yang dilakukan bagus..cuma penyampaiannya masih lagi kurang semangat
  2. dialog masih lagi banyak yang perlu diperbaiki kerana bahagian-bahagian teknikal dan cara berkomunikasi yang masih perlu dipelajari
  3. demo memg ramai yang follow coz semangat demo tu ada..cume ketua demo ni ustaz hafiz nordin n abg nizam kate mcm nak rap..cume muzik jer tak de lagi...tp insyaAllah lps ni blh jadi ketua demo..
  4. sidang media pun mcm dialog gak..bnyk yg perlu di perbaiki..
  5. gimik...tak tau nak bt ape..tp akhirnya dapat juga mencari idea disaat akhir..idea sape ntah, lukisan darani n penyampai oleh Abdullah...satu team lah ni...huhu..

ok setakat ni jer...pengalaman yang diperolehi ni perlu ditambahkan lagi untuk tambah keyakinan diri dan semestinya ilmu di dada..insyaAllah...








2 comments:

NURSHAM said...

saya pun baru tahu yang saya pandai buat lawak antarabangsa..

huhuhu

penguin kutub said...

ayat skema abg mesol...huhu