Saturday, August 29, 2009

MakhLuk Tuhan paling Terang..

matahari:

dah beberapa hari aku tak keluar. bosan betul aku. manusia dan seisi alam semua tak nampak aku pun. mesti mereka rindu... gelaplah alam macam ni...hmmmm...mest pokok-pokok dah kehausan dengan cahaya aku..susahla mereka nak buat makanan macam ni.

hujan:

wah...kita turun lagi la..setiap hari kita turun ke bumi..mesti tanaman semua akan subur..seronoknya tumbuh-tumbuhan dan manusia. berpuasa tak la penat sangat. kalau panas mesti cepat penat dan tekak pun kering..


matahari

pagi ni aku meguakkan awan..yah..yah..yah...aku tetap nak tunjukkan diri pagi ni..tp tak sampai sejam..awan menutup aku semula..ape ni...aku baru je nak keluar tau..cukup-cukuplah hujan..


hujan:


hm...dah banyak hari kita turun ni..tapi awan masih lagi berat..dah banyak tempat kita jelajah ni...perak, kelantan, pulau pinang, kedah..semua dah basah ni..silap-silap boleh banjir dibuatnya..huhu...



matahari:


alamak!!!apa aku nak buat ni...risaunya aku kalau banjir...bila aku nak buat proses penyejatan semula ni..ish3..kesian plak aku tengok mak cik tu..kain baju dia basah...tak sempat nak kering..anak-anak plak kecil2 lagi..hujan turun lagi...hujan..cukup-cukuplah...turn aku plak lepas ni...


hujan:

mak cik....jangan angkat kain tinggi-tinggi..walaupun banjir, aurat kena jaga tu..huhu..alahai...kesian juga melihat pak cik ni..tak dapat turun ke laut..macam musim tengkujuh plak..apa la anak isteri dia nak makan kalau dia tak mencari nafkah.

matahari:

jangan risau semua isi alam ini adalah lumrah alam dan inilah aturan Allah. sekejap hujan dan sekejap panas. tu blm lagi dicuba dengan ujian yang lain seperti salji seperti di negara-negara lain. kalau terlampau panas nanti kemarau plak..



hujan:


betul tu matahari, ini lah lumrah alam..dan hasil tangan-tangan manusia yang merosakkan alam ini. ate, macam-macam lah jadi dan kadang-kadang tidak mengikut fitrah alam semulajadi..kan dah banjir...
adakah ini monolog matahari dan hujan? atau ini monolog dalam diri kita sendiri???fikir-fikirkanlah wahai sahabat...

No comments: