Monday, August 24, 2009

NafSu Semakin Membuak-Buak



bulan puasa ni adalah bulan untuk kita meningkatkan amalan dan ibadah kita semua. hal ini kerana, Ramadhan merupakan bulan dimana Allah melipatgandakan ganjaran bagi umatnya.

namun kita diuji dengan pelbagai dugaan. walaupun bulan ni Allah mengikat syaitan-syaitan, tapi perlu diingat nafsu diri sendiri pun kita perlu ikat tau.


NAFSU

nafsu makan

pada masa ni la nafsu makan kita paling tinggi sekali. walaupun menahan diri daripada makan dan minum tetapi awal2 pagi kita dah fikir juadah apa untuk berbuka. bukan tu jer..kita dah pilih dah ape yang kita nak makan dan juadah yang mungkin ada dalam fikiran kita ialah ayam percik terpercik, satay ayam berempah, murtabak mamak, gulai kari kepala ikan, uish...bnyk la makanan, kalu tulis memg sampai buka puasa tak bleh nak post entry ni...huhu...sampaikan gulai keladi masak asam yang senang sangat nak buat tu pun laku kat bazar ramadhan...nampak sangat kita ni terliur nak makan benda-benda tu semua disebabkan nafsu kita ni...

nafsu tidor

apa yang korang boleh buat time boring2 semasa bulan puasa? tidor la jawabnyer..huhu...yer la...nak makan tak bleh...so, korang semua tidurkan diri..exercise di atas katil, sambil menunggu waktu berbuka puasa...bukan tak bleh nak tdo..tapi apa salahnyer bulan yang baik ni kita semua buat tadarus al-quran, tak pun membaca buku-buku ilmiah yang bagus untuk memberi kecerdasan pada minda kita. paling tidak pun...sambil baring-baring kita berzikir memuji Allah...tapi kalu dah terlelap gak...em...jgn lama-lama plak..huhu


nafsu menonton tv

nafsu yang ni paling membawa kepada waktu berbuka sebenarnyer...maksudnyer..time2 dah tak larat n tdo pun tak membantu, kita akan buka tv dan mengadap tv sampai la waktu berbuka tiba.huhu...time mcm ni, bnyk gak rancangan yang ditayangkan..seperti rancangan masakan, dokumentari dan tak kurang juga drama-drama RAmadhaN yang memberi keinsafan dan kadang2 ada kehancuran..keh3..


nafsu menghabiskan duit

time ni la kita rasa kita ni kaya sangat..walaupun memang tak berduit...huhu. semua yang ada sale rase nak beli walaupun tak penting. baju raya 3-4 pasang, tudung, kasut, kuih raya berjenis-jenis...ish3 macam2 la...tak kurang jugak yang membeli langsir baru, tutup meja bru, kain sofa baru,kirenyer serba serbi baru la...sepatutnya time2 mcm ni la kita mengajar diri kita bersifat sabar dan bersyukur dengan apa yang ada. bukan tak bleh nak beli..tp biarla berpada-pada. beli apa yang perlu sahaja. betul tak kawan2?

rase-rasenyer ni lah nafsu yang paling tinggi di bulan puasa ni..huhu..bg diri aku sendiri la...tapi tahun ni bnyk berkurang..coz..duit gaji pun tak dapat lagi...tv kat rumah pun mcm hidup segan mati tak mau...nak tdo pun asik ade meting jer...huhu...

ape2 pun..tepuk dada tanya iman..bulan Ramadhan ni rugi la kalau kita ambil peluang ni meningkatkan amal ibadah..coz belum tentu kita akan berjumpa dengan Ramadhan tahun akan datang..fikir2kanlah...selamat beramal...

2 comments:

Unknown said...

nafsu yang membuak2 kearah pembelian makanan yang menyelerakan tak berapa nk bgus untuk ramadhan ini.. MELAINKAN.. kalau ada masakan mak huuhuhuhuhu.. x leh tahan air liur nie.. heheh..

nafsu tidur itu cam dah jadi amalan setiap kali balik kelas..wahaha.

nafsu itu baik sbnarnya.. kena jaga dia baik2.. tegas dan berdisiplin. jgn ikut nafsu nnti lesu. jgn ikut hati nnti mati.. IKUTlah iman..aman dunia akhirat.

p/s : sbnarnya susah nk jaga anggota badan kita dri lakukan perkara mksiat melainkan kita istiqamah dan mujahadah - tpi ya ALLAH itu la besar dugaannya.. huhu.

penguin kutub said...

amboi fairuz...ayatnyer..tapi ada betulnya apa yang fairuz bgtau tu..insyaAllah..same2 kita mengawal nafsu kita yer..jgn sampai nafsu merajai diri..